Zieleń przydrożna, taka jak drzewa, krzewy czy żywopłoty, odgrywa kluczową rolę w krajobrazie, ekologii i bezpieczeństwie drogowym. Niestety, jej uszkadzanie lub niszczenie to zjawisko, które wciąż się zdarza. Dlaczego ochrona zadrzewień przydrożnych jest istotna?
- Drzewa przydrożne pochłaniają dwutlenek węgla, poprawiają jakość powietrza i zapewniają schronienie dla wielu gatunków zwierząt. Chronią także przed erozją gleby i pełnią rolę barier przeciwwiatrowych.
- Zadrzewienia i żywopłoty zmniejszają ryzyko zasypywania dróg śniegiem w zimie, chronią przed nadmiernym nagrzewaniem asfaltu latem i ograniczają oślepiające światło reflektorów samochodowych w nocy.
- Zadrzewienia przydrożne są często nieodłącznym elementem lokalnego krajobrazu zwiększając jego atrakcyjność.
Art. 5. Pkt. 27. Zadrzewienie – pojedyncze drzewa, krzewy albo ich skupiska niebędące lasem w rozumieniu ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2024 r. poz. 530) lub plantacją, wraz z terenem, na którym występują, i pozostałymi składnikami szaty roślinnej tego terenu.
Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
Art. 144. § 2. ma na celu ochronę zarówno środowiska naturalnego, jak i infrastruktury drogowej. Skupia się na zachowaniu wartości przyrodniczych oraz estetycznych, ale również na zapobieganiu skutkom niekontrolowanego niszczenia zieleni, co może prowadzić do degradacji krajobrazu i zwiększenia zagrożeń dla użytkowników dróg.
Art. 4. Pkt. 22. Zieleń przydrożna – roślinność umieszczoną w pasie drogowym, mającą na celu w szczególności ochronę użytkowników drogi przed oślepianiem przez pojazdy nadjeżdżające z kierunku przeciwnego, ochronę drogi przed zawiewaniem i zaśnieżaniem, ochronę przyległego terenu przed nadmiernym hałasem, zanieczyszczeniem powietrza, wody i gleby.
Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych
Do niszczenia roślinności w pasie drogowym może dochodzić w różnych okolicznościach, zarówno z powodu zaniedbań, jak i celowych działań. Przykładem jest wycinanie drzew przydrożnych przez właścicieli gruntów przylegających do drogi, którzy chcą poszerzyć teren pod uprawy lub zabudowę, często bez wymaganych zezwoleń. Inną sytuacją są prace budowlane, podczas których ciężki sprzęt uszkadza korzenie drzew lub całkowicie niszczy roślinność, na przykład podczas poszerzania jezdni lub budowy chodników. Do zniszczeń dochodzi także wskutek nieostrożnego prowadzenia prac ziemnych przy instalacji infrastruktury technicznej, takich jak linie energetyczne czy kanalizacja. Warto wspomnieć o aktach wandalizmu, takich jak łamanie gałęzi, celowe niszczenie żywopłotów.
Unikanie sytuacji prowadzących do niszczenia roślinności w pasie drogowym wymaga przede wszystkim odpowiedzialnego planowania i działania zarówno ze strony osób prywatnych, jak i instytucji zarządzających drogami. Kluczowe jest przestrzeganie przepisów prawa, w tym uzyskiwanie niezbędnych zezwoleń na wycinkę czy prace w pobliżu zadrzewień. Podczas prac budowlanych czy modernizacyjnych należy wdrażać środki ochronne, takie jak grodzenie obszarów korzeniowych drzew lub stosowanie specjalnych mat ochronnych, które zabezpieczają grunt przed uszkodzeniem przez ciężki sprzęt. Regularne monitorowanie stanu roślinności przez zarządców dróg pozwala szybko reagować na zagrożenia, takie jak choroby drzew czy nielegalne działania. Dodatkowo, współpraca z lokalnymi społecznościami i organizacjami ekologicznymi może pomóc w inicjatywach sadzenia drzew i tworzenia naturalnych barier ochronnych. Ważnym elementem jest także stosowanie odpowiednich technik pielęgnacji, takich jak przycinanie zgodne z zasadami arborystyki, które wspierają zdrowy rozwój roślin, zamiast je uszkadzać.
Wykroczenie
Naruszenie przepisu z art. 144 § 2 kw poprzez usunięcie / zniszczenie / uszkodzenie drzewa / krzewu / zadrzewienia przydrożnego / ochronnego / żywopłotu przydrożnego.
Kwalifikacja prawna
Ustawa z dnia 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń
Art. 144. § 2. Kto usuwa, niszczy lub uszkadza drzewa lub krzewy stanowiące zadrzewienie przydrożne lub ochronne albo żywopłot przydrożny, podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny.
Wysokość mandatu
Sprawca wykroczenia podlega karze grzywny w postaci mandatu karnego w wysokości od 20 zł do 500 zł
Charakter wykroczenia
Wykroczenie może być popełnione zarówno umyślnie, jak i nieumyślnie.
Uprawnienia mandatowe
Zobacz także
Parkowanie na trawniku
Kradzież drzewa z lasu
Znak B-35 lub B-36 z tabliczką T-24 odholowanie na koszt właściciela
Jazda samochodem po zmierzchu bez włączonych świateł
Nieupilnowanie psa
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeżeli interesują Ciebie zagadnienia związane z ruchem drogowym lub kwestiami prawnymi kodeksu wykroczeń i chcesz być na bieżąco, możesz zasubskrybować powiadomienia o nowych artykułach; komentuj, zadawaj pytania dotyczące interesujących Cię zagadnień. Zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Treści z serwisu mandatownik.pl mają na celu polepszenie znajomości przepisów ruchu drogowego i kodeksu wykroczeń. Informacje tutaj zawarte nie są ostateczną wykładnią i mają jedynie charakter informacyjno-edukacyjny. Autor treści nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z wykorzystania informacji zawartych w serwisie mandatownik.pl.
Pozostaw komentarz