Strefa Czystego Transportu w Warszawie

Strefy Czystego Transportu (SCT) są tworzone w centrach dużych miast w celu ograniczenia emisji spalin, poprawy jakości powietrza i zwiększenia komfortu życia mieszkańców. Ich głównym założeniem jest ograniczenie ruchu pojazdów, które nie spełniają określonych norm emisji spalin, co przekłada się na zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza, hałasu oraz emisji gazów cieplarnianych. Dzięki wprowadzeniu SCT w centrach miast poprawia się także warunki dla pieszych, rowerzystów oraz transportu publicznego, który może działać sprawniej i szybciej w mniej zatłoczonych warunkach.

Mimo licznych zalet, strefy czystego transportu budzą kontrowersje. Jednym z głównych argumentów przeciwników jest ograniczenie swobody przemieszczania się oraz dyskryminacja właścicieli starszych pojazdów, które nie spełniają nowoczesnych norm emisji. Wprowadzenie SCT może także wpłynąć na działalność gospodarczą w strefach objętych ograniczeniami, zwłaszcza dla firm korzystających z pojazdów dostawczych o starszej technologii. Dodatkowo przeciwnicy podkreślają, że wprowadzenie takich stref często wiąże się z wysokimi kosztami implementacji i utrzymania systemu, a także z trudnościami w egzekwowaniu przepisów.

W Warszawie Strefa Czystego Transportu powstała na podstawie uchwały Nr XCI/2974/2023 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 7 grudnia 2023 roku, na mocy której ustanowiono SCT na terenie stolicy. Strefa zaczęła funkcjonować 1 lipca 2024 roku, obejmując większość Śródmieścia oraz fragmenty sąsiednich dzielnic. W jej obrębie mogą poruszać się jedynie pojazdy spełniające określone normy emisji spalin, co dotyczy zarówno samochodów benzynowych, diesli, hybryd, jak i pojazdów z instalacjami LPG. Normy te będą zaostrzane systematycznie od 2026 roku, co dwa lata, co ma na celu dalsze ograniczenie emisji szkodliwych substancji.

Kontrola pojazdów wjeżdżających do warszawskiej SCT odbywa się za pomocą specjalnych naklejek umieszczanych na przedniej szybie oraz weryfikacji danych pojazdu w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Wjazd i wyjazd do strefy są oznaczone znakami drogowymi D-54 (strefa czystego transportu) i D-55 (koniec strefy czystego transportu), a nad przestrzeganiem przepisów czuwają Policja i Straż Miejska. Wprowadzenie SCT w Warszawie spotkało się z różnymi reakcjami społecznymi – część mieszkańców wyraziła poparcie dla działań proekologicznych, jednak pojawiły się także głosy krytyki, dotyczące ograniczeń dla kierowców oraz potencjalnych trudności dla osób dojeżdżających spoza miasta.

Warszawska strefa czystego transportu to jedno z wielu działań podejmowanych w europejskich miastach w celu zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza i ograniczenia skutków zmian klimatycznych. Jej wprowadzenie wpisuje się w globalny trend promowania ekologicznego transportu i ochrony środowiska, choć jej skuteczność i wpływ na życie mieszkańców będą wymagały dalszej obserwacji i analiz.

W chwili obecnej kontrola pojazdów wjeżdżających do warszawskiej strefy czystego transportu napotyka na pewne trudności związane z istniejącymi wyłączeniami. Uchwała dopuszcza wjazd do SCT pojazdów niespełniających norm emisji spalin w sytuacjach nagłych, co może odbyć się do czterech razy. Problemem jest jednak brak możliwości dokładnego zliczenia takich wjazdów, co prowadzi do trudności w egzekwowaniu przepisów. Obecnie oczekuje się na wdrożenie systemu monitoringu wizyjnego, który umożliwi skuteczne śledzenie liczby wjazdów oraz identyfikację pojazdów naruszających przepisy. Wprowadzenie takiego systemu ma na celu zwiększenie efektywności kontroli oraz ujednolicenie sposobu egzekwowania ograniczeń nałożonych na kierowców.

Szczegółowych informacji można zasięgnąć na stronach:

Zarząd Dróg Miejskich

Urząd m. st. Warszawy


Wykroczenie

Niezastosowanie się do zakazu wjazdu do strefy czystego transportu pojazdem do tego nieuprawnionym.

Naruszone przepisy

Ustawa z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych

Art. 39. 1. W celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko na terenie gminy można ustanowić strefę czystego transportu obejmującą drogi, których zarządcą jest gmina, do której zakazuje się wjazdu pojazdów samochodowych w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym innych niż:
1) elektryczne;
2) napędzane wodorem;
3) napędzane gazem ziemnym;
4) wyłączone na podstawie uchwały rady gminy, zgodnie z ust. 4.

Kwalifikacja prawna

Ustawa z dnia 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń

Art. 96c. Kto nie przestrzega zakazu wjazdu do strefy czystego transportu podlega karze grzywny do 500 złotych.

Wysokość mandatu

Sprawca wykroczenia podlega karze grzywny w postaci mandatu karnego w wysokości 500 zł

Punkty karne

Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 15 września 2022 r. w sprawie ewidencji kierujących pojazdami naruszających przepisy ruchu drogowego

Obowiązuje od dnia 17 września 2022 r.

1 punkt karny

Kod

C 20

Uprawnienia mandatowe

Policja, Straż Miejska


Zobacz także

Kradzież w sklepie
Utrudnianie działań ratowniczych
Znak drogowy D-42 obszar zabudowany
Naruszenie obowiązku jazdy prawostronnej
Palenie papierosów w lesie

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeżeli interesują Ciebie zagadnienia związane z ruchem drogowym lub kwestiami prawnymi kodeksu wykroczeń i chcesz być na bieżąco, możesz zasubskrybować powiadomienia o nowych artykułach; komentuj, zadawaj pytania dotyczące interesujących Cię zagadnień. Zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Treści z serwisu mandatownik.pl mają na celu polepszenie znajomości przepisów ruchu drogowego i kodeksu wykroczeń. Informacje tutaj zawarte nie są ostateczną wykładnią i mają jedynie charakter informacyjno-edukacyjny. Autor treści nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z wykorzystania informacji zawartych w serwisie mandatownik.pl.


Opublikowano

w

,

przez

Tagi:

Komentarze

Pozostaw komentarz