Znak G-4 „Krzyż św. Andrzeja przed przejazdem kolejowym wielotorowym”

Znak drogowy G-4 „krzyż św. Andrzeja przed przejazdem kolejowym wielotorowym” to istotny element oznakowania przejazdów kolejowych, szczególnie tych bez zapór lub półzapór. Jego głównym zadaniem jest wyznaczenie miejsca zatrzymania się dla pojazdów i pieszych w związku z ruchem pociągów lub innych pojazdów szynowych. Znak ten informuje, że na przejeździe występuje więcej niż jeden tor, co oznacza zwiększone ryzyko i konieczność zachowania szczególnej ostrożności. Jest to szczególnie ważne na przejazdach, gdzie nie ma automatycznych zapór, a kierowcy i piesi muszą samodzielnie ocenić sytuację i podjąć odpowiednie działania.

Znak G-4 ma charakterystyczny wygląd – to biały krzyż z czerwonymi pasami. Dzięki temu jest dobrze widoczny z daleka, nawet w trudnych warunkach atmosferycznych. Znak ten jest obowiązkowy zarówno dla kierujących pojazdami, jak i pieszych, co podkreśla jego znaczenie dla bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego. Jego obecność przypomina o konieczności zatrzymania się przed przejazdem kolejowym i upewnienia się, że nie nadjeżdża pociąg.

Zgodnie z przepisami, znak G-4 musi być umieszczony w odpowiedniej odległości od torów, aby zapewnić bezpieczeństwo. Dla pojazdów minimalna odległość wynosi 5 metrów od skrajnej szyny, natomiast dla pieszych na przejściach – 3 metry od skrajnej szyny. W niektórych przypadkach odległość ta może być zwiększona, na przykład gdy poprawi to widoczność znaku z drogi lub gdy ze względu na ostry kąt przecięcia się linii kolejowej z drogą konieczne jest zachowanie większej odległości. W takich sytuacjach odległość mierzy się w linii prostopadłej do osi toru, aby zapewnić bezpieczeństwo zarówno pojazdom, jak i pieszym.

Znak G-4 pełni kluczową rolę w zapobieganiu wypadkom na przejazdach kolejowych. Jego obecność przypomina kierowcom i pieszym o konieczności zachowania ostrożności na przejazdach wielotorowych, gdzie ruch pociągów może być szczególnie intensywny. Dzięki temu znakowi uczestnicy ruchu drogowego wiedzą, gdzie powinni się zatrzymać, aby uniknąć kolizji z pociągiem. Jest to szczególnie ważne w miejscach, gdzie nie ma automatycznych zabezpieczeń, a bezpieczeństwo zależy od świadomości i odpowiedzialności kierowców oraz pieszych.


Kategoria

Znaki drogowe pionowe.

Typ

Dodatkowe znaki przed przejazdami kolejowymi (G)

Pozostałe znaki tego typu:

  • G-1a – słupek wskaźnikowy z trzema kreskami umieszczany po prawej stronie jezdni
  • G-1b – słupek wskaźnikowy z dwiema kreskami umieszczany po prawej stronie jezdni
  • G-1c – słupek wskaźnikowy z jedną kreską umieszczany po prawej stronie jezdni
  • G-1d – słupek wskaźnikowy z trzema kreskami umieszczany po lewej stronie jezdni
  • G-1e – słupek wskaźnikowy z dwiema kreskami umieszczany po lewej stronie jezdni
  • G-1f – „łupek wskaźnikowy z jedną kreską umieszczany po lewej stronie jezdni
  • G-2 – sieć pod napięciem
  • G-3 – krzyż św. Andrzeja przed przejazdem kolejowo-drogowym jednotorowym

Zobacz także

Zakaz postoju przed i za przejazdem kolejowym
Znak D-46 droga wewnętrzna, czyli wolnoć Tomku w swoim domku?
Znak drogowy D-42 obszar zabudowany
Agresja na drodze
Szczucie psem człowieka

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Jeżeli interesują Ciebie zagadnienia związane z ruchem drogowym lub kwestiami prawnymi kodeksu wykroczeń i chcesz być na bieżąco, możesz zasubskrybować powiadomienia o nowych artykułach; komentuj, zadawaj pytania dotyczące interesujących Cię zagadnień. Zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Treści z serwisu mandatownik.pl mają na celu polepszenie znajomości przepisów ruchu drogowego i kodeksu wykroczeń. Informacje tutaj zawarte nie są ostateczną wykładnią i mają jedynie charakter informacyjno-edukacyjny. Autor treści nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z wykorzystania informacji zawartych w serwisie mandatownik.pl.


przez

Tagi:

Komentarze

Pozostaw komentarz