Znowelizowane w roku bieżącym (2022) przepisy ustaw i rozporządzeń powiązanych z ruchem drogowym kładą szczególny nacisk na bezpieczeństwo pieszych. Jest to wynik licznych i zazwyczaj tragicznych w skutkach wypadków na przejściach, które są szeroko nagłaśniane ku przestrodze i nauczce w środkach masowego przekazu. Duża ilość wypadków i ich skutki przedstawione w raportach policji szokuje. Wprowadzenie wysokich mandatów za nieprzestrzeganie istniejących przepisów ma uczulić kierowców i skłonić ich do większej uwagi przy zbliżaniu się do przejść dla pieszych. Dla kierowców, którzy notorycznie łamią przepisy przewidziano nawet podwójne zwiększenie mandatu za niektóre rodzaje wykroczeń.
Wysokie koszty mandatów karnych mają przede wszystkim na celu skłonienie użytkowników aut do refleksji poprzez wywołanie strachu przed potencjalną karą za zabronione zachowanie. I owszem, świadomość wysokich mandatów przebiła się do świadomości kierowców, ale nie spowodowało to w zbyt wielu przypadkach ich zmiany zachowania.
W dalszym ciągu, i to powszechnie, można spotkać kierowców decydujących się na wyprzedzanie innego pojazdu tuż przed przejściem dla pieszych.
Wyprzedzanie – przejeżdżanie (przechodzenie) obok pojazdu lub uczestnika ruchu poruszającego się w tym samym kierunku.
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym
Jest to zachowanie szczególnie niebezpieczne na drogach dwujezdniowych o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku, a zagrożenie może być spotęgowane przez niesprzyjające warunki atmosferyczne. Istotna uwaga to fakt, jak to zresztą zostało ujęte w przepisach, chodzi tu jedynie o przejścia dla pieszych o ruchu niekierowanym, czyli pozbawione sygnalizacji świetlnej.
Kierujący autem zbliżający się do takiego przejścia i zamierzający wyprzedzić inny samochód nie ma z reguły możliwości obserwacji sytuacji przy przejściu po obu stronach jezdni, a piesi również mogą być nieprzewidywalni i wkroczyć na nagle na przejście. Brak dobrej widoczności w połączeniu z nawet małą prędkością i spóźnionym czasem reakcji gwarantuje spowodowanie kolizji z pieszym.
Kierujący w takich warunkach, zbliżając się do znaku drogowego pionowego D-6 „przejście dla pieszych” i znaku poziomego P-10 „przejście dla pieszych” powinni zachować szczególną ostrożność i powściągnąć emocje oraz nieodpartą chęć wyprzedzenia wolniejszego, ponieważ inne zachowanie może prowadzić do nieszczęścia.
Szczególna ostrożność – ostrożność polegającą na zwiększeniu uwagi i dostosowaniu zachowania uczestnika ruchu do warunków i sytuacji zmieniających się na drodze, w stopniu umożliwiającym odpowiednio szybkie reagowanie
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym
Nie zawadzi także przypomnieć podstawowej zasady obowiązującej pieszych zamierzających przejść na drugą stronę ulicy. Przechodzi się tylko i wyłącznie po upewnieniu się, że wszystkie pojazdy zatrzymały się przed przejściem. Ta zasada dotyczy wszystkich typów przejść – również kierowanych sygnalizacją świetlną. Naprawdę, istnieje tysiąc różnych powodów dla których jakieś auto się nie zatrzyma i pojedzie przez przejście. Pieszy powinien bacznie obserwować sytuację w okolicach przejścia i nie wychodzić z założenia, że wchodząc na nie jest stuprocentowo bezpieczny.
Wykroczenie
Naruszenie zakazu wyprzedzania pojazdu na przejściu dla pieszych, na którym ruch nie jest kierowany, lub bezpośrednio przed tym przejściem.
Naruszone przepisy
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym
Art. 26. Ust. 3. Pkt. 1. Kierującemu pojazdem zabrania się wyprzedzania pojazdu na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejścia, na którym ruch jest kierowany.
Kwalifikacja prawna
Ustawa z dnia 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń
Art. 86b. § 1. Pkt. 3. Kto na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu, prowadząc pojazd mechaniczny wyprzedza pojazd na przejściu dla pieszych, na którym ruch nie jest kierowany, lub bezpośrednio przed tym przejściem, podlega karze grzywny nie niższej niż 1500 złotych.
Wysokość mandatu
Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń.
Obowiązuje od dnia 1 stycznia 2022 r.
Sprawca wykroczenia podlega karze grzywny w postaci mandatu karnego w wysokości 1500 zł. Kwota mandatu wzrośnie do 3000 zł jeżeli wykroczenie zostanie popełnione w warunkach recydywy.
Punkty karne
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 15 września 2022 r. w sprawie ewidencji kierujących pojazdami naruszających przepisy ruchu drogowego
Obowiązuje od dnia 17 września 2022 r.
15 punktów karnych
Kod
B 02
Uprawnienia mandatowe
Zobacz także
Omijanie na przejściu dla pieszych
Zakaz postoju przed i za przejazdem kolejowym
Zakaz korzystania z telefonu komórkowego podczas przechodzenia przez przejście dla pieszych
Przepisy dotyczące zakładania blokady na koło
Wyprzedzanie pojazdu uprzywilejowanego na obszarze zabudowanym
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca Jeżeli interesują Ciebie zagadnienia związane z ruchem drogowym lub kwestiami prawnymi kodeksu wykroczeń i chcesz być na bieżąco, możesz zasubskrybować powiadomienia o nowych artykułach; komentuj, zadawaj pytania dotyczące interesujących Cię zagadnień. Zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Treści z serwisu mandatownik.pl mają na celu polepszenie znajomości przepisów ruchu drogowego i kodeksu wykroczeń. Informacje tutaj zawarte nie są ostateczną wykładnią i mają jedynie charakter informacyjno-edukacyjny. Autor treści nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z wykorzystania informacji zawartych w serwisie mandatownik.pl.
Pozostaw komentarz